Welkom op mijn blog!

Ik ben Lieselot! Ik ben 20 jaar en ik volg kleuteronderwijs in Howest te Brugge.

Dit is mijn tweede jaar en voor het vak
'visie op onderwijs, didactiek en nieuwe media' moeten wij voor het examen een blog aanmaken in verband met het ervaringsgericht werken met kleuters.

We kregen de opdracht om dit dan ook te linken aan onze stageschool.

Neem gerust eens een kijkje op mijn blog en laat gerust een reactie achter!

maandag 10 januari 2011

1. Beginnen met observeren

1.1 Onderwijsaanbod en rol van de KO:

De dagindeling:


Elke morgen begint de dag met een onthaal waar de kleuters meezingen met het liedje van Jules!

Goedemorgen allemaal (2x)
Dag zon (2x)
Dag Jules (2x)
Dag kind (2x)
Hoor hoe vrolijk de dag begint...
Tralalalalala tralalalala
hoor hoe vrolijk de dag begint!

Dan kijken de kleuters welk weer het is buiten en overlopen ze samen met de KO de dag en de weeklijn. De KO begeleidt hier vooral de kleuters.

Na het onthaal is er altijd een gezamenlijke activiteit. Op het rooster kun je zien dat het meestal wel een lesje taal is. Op stage moest ik dit ook volgen.
De KO gaat veel vragen stellen dus hier ligt het initiatief wel bij haar. De kleuters beantwoorden de vragen wel maar ze moeten hier voornamelijk goed luisteren en meewerken. De KO begeleidt en stuurt de kleuters.

Na de activiteit is het tijd om te spelen in de hoekjes.
De kleuters mogen zelf kiezen in welke hoek ze willen spelen.
Ze mogen ook van de ene hoek naar de andere hoek gaan maar de KO moet er wel op letten dat het aantal kleuters niet te veel word in een bepaalde hoek. De KO heeft hier een sturende rol. Ze moet zorgen dat ze oog heeft voor iedere kleuter en zorgen dat het klasgebeuren in goede banen blijft.

De KO stimuleert de kleuters om te gaan naar een hoek die niet zo populair is. Meestal is dat de puzzelhoek. Ik nam dan een kleuter bij me om een spel te spelen in de puzzelhoek en al snel kwamen er meer kleuters kijken wat je kon doen in de puzzelhoek.

Het is meestal wel de KO die bepaalt met welke spelletjes, puzzels er zal worden gespeeld die dag. Soms kan het wel eens zijn dat een kleuter vraagt aan de KO om te spelen met een spel die niet is aangeboden in de hoek. Hier beslist de KO dan terug over. Het initiatief komt dan wel van de kleuter maar de beslissing ligt bij de KO.

Na het hoekenwerk is er tijd voor een plasje en koek en drank. Hier word de zelfstandigheid zeker gestimuleerd, De KO heeft wel een begeleidende rol. 
De kleuters leren zelf hun broekje uit en aandoen, leren hun koekje en drankje opendoen, zelf hun jas aandoen,... De KO helpt de kleuters wel als het nog niet goed lukt.

Dan is het tijd voor de speeltijd, de kleuters kunnen zich even laten uitleven op de speelplaats. Hier hebben ze dus veel vrijheid maar toch worden ze soms belemmerd in die vrijheid: 'je mag daar niet lopen, niet op de glijbaan spelen, achter deze lijn blijven, op de bank zitten als je koek nog niet op is,... De KO houdt hier een oogje in het zeil.

Grenzen en afspraken zijn er natuurlijk wel nodig!

Na de speeltijd is het weer tijd om in de hoekjes te spelen. Rond 11u sluit de KO de voormiddag af met een verhaaltje of een nabespreking van de beeldactiviteiten. Praten over een werkje die ze gemaakt hebben en die eens tonen aan elkaar zorgt voor een goede zelfwaardering bij zichzelf en waardering bij anderen.

Om 11u30 is het tijd om te eten, de kleuters genieten van het middagmaal en ze hebben een lange pauze van 12u-13u30.
De kleuters moeten rustig zijn in de eetzaal en ze moeten proberen hun bord leeg te eten. Veel vrijheid hebben ze hier niet, in de eetzaal moeten ze rustig zijn en ze worden voorbereid op de ettiquĂȘte.

Na de pauze word er aan de kleuters een taalactiviteit voorgeschoteld, daarna mogen ze weer spelen in de hoekjes en dan volgt een korte speeltijd.
We sluiten de dag af met een muzische activiteit wat ik zelf heel belangrijk vind! Kleuters moeten zich voldoende muzisch kunnen uiten.

Na een lange dag vol spelen en leren is het tijd voor de kleuters om naar huis te gaan!







Link met het schema:
Vrijheid: de dagloop word nog steeds het meest door de leerkracht bepaald.
Welbevinden en betrokkenheid: staat hier zeker op de eerste plaats. De mentor vindt dit zelf ook heel belangrijk dat de kleuters zich goed voelen in de klas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten