=een onderwijsconcept dat ontwikkeld is door Prof. Ferre Laevers in Leuven. ErvaringsGericht Onderwijs richt zich op wat er in kinderen omgaat.
Ervaringsgericht onderwijs gaat uit van welbevinden en betrokkenheid.
Het tempelschema:
Het symbool van E.G.O. is een tempel met drie pilaren (ook wel pijlers genoemd).- Het vrije initiatief: Het vrije initiatief beoogt het verhogen van de betrokkenheid.
- Milieuverrijking: Er wordt een klassen- en schoolomgeving gecreƫerd met voor kinderen interessante en uitdagende materialen en activiteiten.
- Ervaringsgerichte dialoog: De ervaringsgerichte dialoog helpt de leerkracht om een goede relatie met de kinderen op te bouwen en hen zo goed mogelijk te begrijpen en te begeleiden.
Betrokkenheidsverhogende factoren
Door de gehele basisschool wordt met aandacht voor 5 betrokkenheidsverhogende factoren gewerkt:- Sfeer en relatie (Het is van belang dat kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen)
- Aanpassing aan het niveau (Kinderen moeten de uitdaging voor activiteiten voelen.)
- Werkelijkheidsnabijheid (Activiteiten die raken aan de leef- en beleefwereld van de kinderen worden als zinvol ervaren.)
- Activiteit (Kinderen kunnen niet lang luisteren. Er moet van alles te doen zijn. Rust en activiteit hoeven elkaar niet in de weg te staan!)
- Vrij initiatief (Het gaat erom dat kinderen hun ontwikkelingspotentieel aanspreken. Daarvoor moeten ze eigen keuzemogelijkheden krijgen.)
Werkvormen
De 5 betrokkenheidsverhogende factoren resulteren in 5 werkvormen:- Kringen en Forum
- Contractwerk
- Projectwerk
- Ateliers
- Vrije keuze
Geen opmerkingen:
Een reactie posten